HTML

Kedvelés

Friss topikok

  • CSHK: A kampány egyébként zseniális! :) (2010.12.23. 21:11) Visszatérés
  • CSHK: @The Lone Gunman: Nekem a szürkemarha hiányzott... Gondolom az esetleges asszociációk miatt nem vá... (2010.12.23. 21:03) World of Potentials
  • The Lone Gunman: A Twanta-t is érdemes kipróbálni, Orbán Viktornak egy üveg vodkát javasol, Julian Assange nevében ... (2010.12.23. 20:51) Karácsonyi Like
  • ad-renalin: @I Am Online: Ugyan már, semmi baj. :) (2010.08.26. 13:33) Interaktív magyar módra
  • I Am Online: Bal oldalon megjelenik egy hangjegy, aminek egy légycsapó a feje. És most veszem észre, a jobb ol... (2010.08.25. 15:52) 2 in 1 rádió

2010.08.04. 16:13 I Am Online

Hogy viselkedj a közösségi oldalakon?

Címkék: marketing facebook online marketing linkedin twitter netikett közösségi média social media közösségi jelenlét

Egyre többen használják üzleti célokra a közösségi oldalakat, lassan minden cégnek és szabadúszónak van néhány profilja vagy csoportja a Facebook-on, Twitter-en, LinkedIn-en, és a többi hasonló oldalon, és egyre többen blogolnak, vesznek részt fórumokon.. Valahogy elterjedt az a nézet, hogy ez minden esetben egy követendő út, és ebbe most nem is mennék bele. Tényleg sok haszna lehet bizonyos esetekben.

Azt viszont, az eddigi tapasztalataim szerint, senki nem mondta el ezeknek az embereknek, hogy hogyan kellene viselkedni ezeken a platformokon. Egyre többször kell embereket, céges profilokat hide-olnom, törölnöm, mert egyszerűen visszaélnek azzal, hogy írhatnak az üzenőfalamra, vagy küldhetnek nekem üzenetet. A legrosszabb a dologban, hogy azokkal van a legtöbb probléma, akik ezt „szakmai alapokon” művelik, az egyik legdurvább spam-elő például social media success guide-ot árul.

 

Szóval most pótoljunk néhány hiányt: Hogyan is kell viselkedni a közösségi oldalakon?

Egészen egyszerűen. Éppen úgy, mint egy valós közösségben.

 

1.       Ne beszélj túl sokat!

 

Ez a legfontosabb. Máshogy fogalmazva: viselkedj természetesen. Képzeld el, hogy egy baráti közösségben vagy. Ismerősök beszélgetnek. Folyik a beszélgetés, de van egy résztvevő, aki újra meg újra vissza akar térni egy bizonyos témához. Folyton közbeszól, és elkezd mondjuk biztosításokról beszélni. Hogy reagálnál rá?

 

2.       Ne értékesíts!

 

Ez elég nehéz tud lenni, de fontos betartani. Az előbbi példánál maradva: ha ez az illető nem csak elkezdene biztosításokról beszélni, de ráadásul nekiállna arról beszélni, hogy ha most azonnal előveszünk néhány szerződést, akár már holnap biztosítva lehetsz? Nem azért jöttél, hogy biztosítást vegyél, hanem azért, hogy jól szórakozz, találkozz a barátaiddal. Ha biztosítást akarsz, majd megkeresed az ehhez megfelelő helyen és időben. Sokkal jobban jársz, ha csak jelzed, hogy egy témában téged érdemes kérdezni, és a közösséged tagjai téged is fognak keresni. Úgy is lehetne fogalmazni: tiszteld a Net szellemét. Az internet eredetileg nem reklámozásra jött létre, hanem arra, hogy összekösse az embert az információval.

 

3.       Soha, semmilyen körülmények között ne kösd össze a profiljaidat!

 

Egy kis szemléltetés: képzeld el, hogy elmész a barátaiddal egy kávézóba beszélgetni, közben kihangosítón ott van a párod, és élő videokonferencián a főnököd. Ahogy a valóságban, úgy a virtuális világban is igaz, hogy minden közösségnek megvannak a maga szabályai. Máshogy beszélsz a barátaiddal, és máshogy a főnököddel. Máshogy a Twitter követőiddel, és máshogy a LinkedIn-es kontaktjaiddal. Ahogy a való életben egyik szerepből a másikba ugrálsz, úgy a közösségi site-okon is. Haver vagy a Facebookon, szakértő a blogodon, guru a Twitteren. Ne keverd a szerepeket, ne próbálkozz köztes megoldásokkal csak azért, hogy kevesebb tartalmat kelljen írni, mert nem lehetsz egyszerre több ember, ahogy nem lehetsz egyszerre barát és főnök sem.

 

4.       Ne siess!

 

A jó közösségi jelenlét egy hosszú távú project, ahogy egy jó barátság is az. Nem várhatod el, hogy valaki, akivel 10 perce ismeritek egymást, azonnal veled vitassa meg a kapcsolati problémáit. Szánj időt arra, hogy megismerjenek. Ne a szolgáltatásodat, téged. Az embert, vagy azt, akinek szakmai körökben mutatni szeretnéd magad. Gyanítom, nem vágysz az „agresszív értékesítő” címre.

 

5.       Hallgatni arany!

 

Ne szólalj meg, amíg nem jött el az ideje. Figyelj, olvasd el a közösség írásait, mérd fel a terepet. Ha csatlakozol egy társasághoz, először jobb megismerni a viszonyokat, megnézni, kinek-kinek mi a szerepe, ki a bandavezér, kik követik. Idomulj, légy hajlékony, és ne próbáld ráerőltetni a véleményed a csoportra.

 

6.       Adj értéket!

 

Ez a szabály alapvetően az egész internetre igaz, de a közösségi médiára különösen. Mielőtt bármit közzéteszel, tedd fel magadnak a kérdést: te ezen a helyen, ebben a beszélgetésben hasznát vennéd ennek az információnak? Vannak olyan helyzetek, amikor beszélhetsz a termékedről, és vannak olyanok, amikor nem.

 

7.       Válaszolj!

 

Ez két dolgot jelent. Az egyik: ha valaki kérdez tőled, ne felejts el válaszolni. A bizalmat ki kell harcolni. A másik: ha felmerül egy olyan kérdés, amiben te szakértő vagy, ne hagyd ki az alkalmat arra, hogy ezt bizonyítsd! Szállj be a beszélgetésekbe, nyilváníts véleményt, de csak és kizárólag akkor, ha a kérdésre válaszolsz, méghozzá a legkonkrétabb értelemben.

 

8.       Légy őszinte!

 

Az emberek megérzik, ha őszintén szólsz hozzájuk, és jutalmazzák. Ha nem vagy őszinte, másnak mutatod magad, mint amilyen valójában vagy, megbüntetnek. Legyen a jelenléted olyan, amilyen te magad vagy. Légy természetes, és ne egy foglalkozás sablonja. Ne félj megosztani a véleményed: egyesek talán ignorálni fognak, de a többség még jobban elfogad. Ne akarj mindenkinek tetszeni, mert akkor senkinek nem fogsz.

 

9.       Ne próbálj csalni!

 

Ne feledd, a csalókat előbb vagy utóbb leleplezik. Ne próbáld kihasználni a rendszer gyengeségeit. Egy blog nem keresőoptimalizálásra való, a Facebook pedig nem látogatottságnövelésre. Ha sikeresen akarsz megjelenni a közösségi médiában, arra használj mindent, amire való. A linkeket és a tartalmakat a közösségnek küldd, ne a Google-nek.

 

Ha ezeket a szabályokat betartod, nagy baj nem lehet. Kicsit hiányzik még talán az általános netikett, de erre majd egy másik postban térek ki.

Addig is: ha kifelejtettem valamit, írjátok le, várom a további ötleteket!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://iamonline.blog.hu/api/trackback/id/tr502198783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása